ישיבת מועצה 28.8.17





נוכחים: ראש העירייה, בני בית-אור, עוזי אשוואל, איתן תם, אלכס קפלונוביץ, חנוך עוז, עדי אביאני, עומר רצון, רזיאל אחרק, סיגל שינמן
חסרים: עומר שכטר, משה סיני, אבטליון בצלאל , מיכאל מלמד, יעקב אדמוני
איחר: חנוך עוז
עזבו מוקדם: עוזי אשוואל, עדי אביאני





תיאור נושא
החלטה
1.
מינוי מנכ"ל מקום בלב, הוצאת מכרז והרחבת הגדרה של בן משפחה

עוזי אשוואל הציע שיקבלו החלטת מליאה גורפת שתחול על כל התאגידים העירוניים – ושכל התקנונים שלהם ישונו בהתאם

ראש העירייה אמר שהמחוקק הגדיר היטב מה נחשב בן משפחה ולא כל אחד יכול להחליט. הציע שהיועצת המשפטית תבדוק אם הרשות יכולה להגדיר קירבה בעצמה.

(הדיון הופסק והומשך אחרי שסיימו לדון בשבירו)

ראש העירייה הסביר שמשרד הפנים סירב לאשר מועמד שלא אושר ע"י ועדת האיתור. מינו את ד"ר אמיר צורייה כממלא מקום ויוצאים למכרז למציאת מנכ"ל.

רזיאל אחרק אמר שמבחינה תדמיתית התאגיד נפגע מתהליך המינוי הזה ושיש לשנות את התקנון שלא יקרה שוב.

2.
פעוטונים פרטיים ונתינת היתר חורג
ראש העירייה אמר שהנושא צריך לבוא לדיון בוועדה המקומית. המדינה לא אחראית לספק פתרון ולכן הכל כמעט פרטי. מעל 10 ילדים צריך אישור. יש רצון לספק מקומות ולאפשר להורים לצאת לעבוד. אבל כאשר יש תושבים שמתנגדים לפתיחה הועדה חייבת לקחת את זה בחשבון. החלטנו לקבוע כמה כללי יסוד שמי שמגיש בקשה ידע. למשל שיש בעיה כאשר הרחוב הוא משולב וללא מוצא. היה דיון סוער והתקבלה פשרה לתת הרשאה לשנה ל 25 ילדים בלבד. אפשר אולי להגדיל אבל צריך לבדוק גם שהמקום ראוי, שלא יכניסו ילדים כמו למכלאה. הזמין בנינים של 20 קומות, מי שרוצה, לפתוח גן בדירות גן שבבניין, במידה והדיירים מאשרים. קיבלו החלטה עקרונית לקחת שטחים ולתת לחכ"ל שיבנו וישכירו, אבל רוב הפתרונות עדיין יהיו פרטיים.

סיגל שינמן אמרה שהדיון צריך להיות רחב יותר ממי שהגיש בקשה, שצריך לקבוע קריטריונים ולדון על מדיניות. איפה ניתן לפתוח ועד כמה ילדים.

רזיאל אחרק אמר שהגורם המקצועי נכשל, ושהתושבים באים בטענות לחברי המועצה שלא מצליחים אפילו לקבל תשובות מהעירייה. טען שיש מבני ציבור שהיו בעבר גנים בעיר ושאפשר לקחת אותם לשימוש.

3.
דירות היוקרה של שבירו במחיר למשתכן
ראש העירייה אמר שמשרד השיכון עושה מכרזים וקובע תכנית בנייה. אחרי שחברה זוכה, אין יכולת חוקית לשנות את התכנית הזו. יש קונפליקט שמחיר למשתכן אמור לתת דירות זולות לזכאים. הקבלן אומר שלא משתלם לו לבנות דירות קטנות כי זה עוד ממ"ד ועוד מטבח וזה אומר הוצאות נוספות. אי אפשר לחייב אותו, עושים איתו משא ומתן כדי שיבנה יותר דירות של 4 חדרים (הרוב 5, 6 חדרים) ואז צריך לתת לו יותר דירות. דרש ממשרד השיכון לבטל חלק מיחידות הדיור שתוכננו , אבל היכולת להשפיע כרגע זה בעיקר על מה שלא שווק עדיין.

תושבים שנכחו ספרו שממוצע הגודל לדירה זה 160 מ"ר ותושבת ותיקה אחת סיפרה שכבר 30 פעם הפסידה בהגרלה וכשכבר זכתה, לא תוכל לקנות כי זה יקר מדי.

עדי אביאני אמר שבעיר כמו שלנו צריכות להיות גם דירות גדולות של 5-6 חדרים ולא רק קטנות. עוד 10 שנים תהינה אינסוף בקשות להרחבת הדירות, והכל יהיה סלאמס. ואם נאכלס יותר מדי תהינה בעיות כמו עכשיו שאין מספיק מעונות יום וכדומה. צריך לא לאשר ולרווח כמה שיותר, יש למועצה אחריות ולא יתכן שבשביל כמה תושבים יפצלו ויפצלו.

רזיאל אחרק אמר שזה שוב חוסר של תכנון מוקדם, ושצריך לטפל בדברים האלה לפני שמשווקים. צריך עכשיו לשבת על כל המכרזים לפני שיצאו ולהרים דגלים. שישבו גורמים מקצועיים ויבדקו צפי אכלוס ויתכננו בהתאם גנים למשל שלא ניתקל בזה שוב.

עומר רצון אמר שלקחו תב"ע ישנה ולא מעודכנת והשתמשו למחיר למשתכן בלי לעדכן

חנוך עוז אמר שהיה צריך לפעול אחרת ושהוא כבר הרבה זמן אומר שצריך להוסיף יחידות דיור ואנשים נבהלים מזה. התחילו לעבוד על ביטול איסור בתב"ע כדי שיהיה אפשר לשנות בעתיד.
כדי לשכנע קבלן לשנות תמהיל הדירות צריך לתת לו קצת אחוזי בנייה. ואפשר להוריד אח"כ יח"ד במקום אחר.

בנגה אמר שמסכים עם חנוך עוז ושביטול יח"ד היה הישג גדול וזה מאפשר הקמת מבני ציבור והוא נגד הוספת יח"ד בכל מתחם אחר.


4.
תכנית להפעלת צהרוניות באמצעות המשכ"ל
עומר רצון דיבר ארוכות וסיפר שמינואר הוא ואלכס מבקשים לטפל בנושא הצהרוניות, נאמר שיצאו למכרז אבל שום דבר לא קרה למרות המיילים ששלחו. ואז שוב מגיעים למצב של חוסר ברירה ואין שקיפות בתהליך. הדרג המקצועי לא מבצע את החלטות הדריקטוריון. מגלים ששלוש שבועות קודם כל הנתונים עוברים לזכיין שאין עימו הסכם (ההסכם נחתם היום – 28.8) וכבר יש גבייה והנהגת הורים בודקת הזנה. הסבירו לנו שלמשכ"ל יש יתרונות, אבל לא יתכן שכל תקציב הספורט הוא 300 אלף, ו 400 אלף ילך למתווך לפעילות שאמורה להיות עוגן כלכלי. הגבייה במקום שתתבצע ע"י מקום בלב נעשית ע"י הזכיין. יש סיכון גדול ששנת הלימודים לא תפתח בצהרוניות. יש גורמים שאינם מורשי חתימה שמתערבים ומקבלים החלטות ומכשילים פעילות. אין פתרון לאוכלוסיות מוחלשות ויש אובדן הכנסות. אין תכנון מוקדם. השיטה של להגיע לדקה ה 99 ולהכשיר תהליך מזורז חייבת להפסק. אמר שהם מגיעים לכל הפגישות שקיבלו זימונים אליהם, אבל פגישות מתנהלות והוא קורא על קבלת החלטות שלא ידע עליהן בפייסבוק. באופן כללי ממדרים אותם (האשים את מנכ"ל העירייה במידור).

בנגה האשים את עומר שכמורשה חתימה וממלא מקום לא טיפל בנושא בעצמו. עומר רצון אמר שהוא מורשה חתימה אחד מתוך ארבעה, ומספיק ששנים חותמים ולכן אפקטיבית לא יכול להשתמש בזה כדי לשנות משהו.

איתן תם גם הוא סיפר שאמנם הוא לא הרבה זמן נמצא אבל גם הוא שומע על פגישות שהיו רק בפייסבוק ושיש הרגשה שאין קברניט ושצריך להחזיר את המושכות לידים. ושלא יכול להיות שאנשים שאינם חברי דריקטוריון מגיעים לפגישות ומקבלים החלטות  והוא לא מודע לזה כלל.

שרון בנד קיבלה רשות דיבור כחברת דירקטוריון והאשימה את עומר ואלכס שהם אחראים על הפיאסקו של מקום בלב ושצריך בהחלט לעשות תחקירים על מה שקרה אבל כרגע צריך לפתור את הבעיה ומי שרוצה להיות מעורב שיגיע לדיונים ולא צריך לפרוס להם שטיח אדום.

סיגל שינמן אמרה שחבל שמקום בלב מתנהל כמו שהוא מתנהל, שמה שמענין אותם זה גזירת קופונים. כל פעילות שדורשת עשייה, חשיבה, בנייה ויצירה נעלמה ממקום בלב ומשאירים רק מה שאפשר לקבל עליו עמלה. חוץ ממכון אדלר אין שום דבר חדש. יותר מאוחר טענה מול עומר שמזלם שהמנכ"ל לקח על עצמו למצוא פתרון לצהרונים ושצריך להגיד לו תודה, שהוא עובד על זה כל יום.

רזיאל אחרק שאל מי אשם בזה שהמכרז לא יצא ? מי ניהל משא ומתן עם קיטו מרום ? האם הדירקטוריון ראה את ההסכם ? (לא) מי מוסמך לענות ? האם למנכ"ל יש סמכות כחבר דירקטוריון לנהל את מקום בלב ?

אלכס קפלונוביץ שאל מי מנע מראש העירייה למנות מנכ"ל ב- 4 שנים האחרונות וטען שהייתה הקפאה של פעילות במקום בלב בזמן שחיכו שימנו את נתי למנכ"ל, וזו הסיבה שלא יצא המכרז בזמן.

הדיון די התפוצץ וכולם צעקו ביחד (זה קרה כמה פעמים במהלך הדיון) ראש העירייה נעל את הדיון ועזב.


בתחילת הישיבה הבהירה היועצת המשפטית ששני הנושאים שהועלו (מקום בלב מינוי מנכ"ל ונושא הצהרוניות) היו צריכים לעלות בפורומים אחרים. אמנם המליאות כוללות את אותם חברי
המועצה אבל הפורום חוקית לא יכול לקבל החלטות. במקרה של מקום בלב יש לתאגיד יועמ"ש משלו. בסופו של דבר הוחלט שביום חמישי תיפגש המליאה של
תכנון ובנייה כדי לקבל החלטות. במקרה של מקום בלב מדובר באסיפה הכללית, אך לא הוחלט על פגישה נפרדת בנושא.