ישיבת מועצה בנושא תקציב 2015 - 2.2.15





נוכחים: בן משה, בנגה, רזי, סיגל, עומר ר, עומר ש, אביבה, סיני, עוזי, עדי, אבטליון, מלמד, חנוך עוז ואלכס שאיחר (חסר אדמוני – חולה)

עומר רצון פתח את הישיבה בזה שהעבירו את ועדת הכספים מיום שלישי לרביעי ולא הודיעו ולכן הוא פספס את הישיבה וזה לא תקין

הגזבר הציג את תקציב 2015
הרכב הכנסות:
ארנונה 143 מיליון
ממשלתי 95 מיליון
היטל השבחה 14 מיליון
עצמאי 36.5 מיליון
תמריץ 6 מיליון
חד פעמי 8 מיליון
עודפים וביטול הזמנות 5 מיליון
סכ"ה 307.5 מיליון
תמריץ לרשויות מקומיות – הגשנו בקשה. ב 2015 נקבל 15 מיליון – אין עדין אישור סופי. ב 2016 לא צפוי שנקבל ולכן צריך לשמור יתרה ל 2016
תקציב משוער 2016 – 288.5 מיליון (יורדים תמריץ, עודפים וחד פעמי)
צריך לחשוב על הכנסות אפשריות נוספות ל 2016, אופציות:
-        איתור שטחים שאינם משלמים ארנונה
-        זירוז אכלוס עסקים בשכונות החדשות
-        הגדלת הכנסות עצמאיות מפעילויות של תרבות, חינוך והעשרה
-        צמצום מתן הנחות – היום 15 מיליון
-        העלאת תעריפי ארנונה לעסקים (האחרונה לא אושרה)
אכלוס שכונות חדשות: ממחצית 2015, לא נכנס לתקציב כי אין אישור סופי. יבוצע עדכון במאי

הוצאות תואמות את 2014
חינוך – תוספת 4.3 מיליון, רווחה – 1.7 מיליון, שכר – 4%
מצבנו מבחינת מסגרת תקציבית טובה
עבודות פיתוח בשכונות הקיימות לביצוע ב 2015: (מצגת)
1)    השלמת ואדי רבא כולל חיבור לירקון, טיפול במעבר מתחת לכבישים 6, 444 ושבילי הליכה ואופניים – 1 מיליון
2)    שדרות ז'בוטינסקי -  חיבור בין רש"י לטל – 4 מיליון (מגרשי טניס, ספורט, חניות ושבילים)
3)    שבזי – 15 מיליון – שדרוג מרחוב העצמאות עד יהודה הלוי
4)    אצ"ל – 15 מיליון. כביש עורפי + פארק ומתחם ספורט
5)    מגדל צדק שלב א' – 45 מיליון
6)    היכל התרבות שלב ב' – 25 מיליון
7)    חגב'י – כביש והשלמת טיילת – 4 מיליון
8)    כביש גישה נוסף לאזור תעשייה אפק מכביש 5 – 80 מיליון (כנראה פחות)
בן משה:
יש עוד 19 מיליון לשנה הבאה ממשרד השיכון. המצב לא פשוט כי ככל שיש יותר תושבים צריך לתת יותר שירותים. בשנתיים האחרונות לא העלנו את הארנונה (2014, 2015) היינו צריכים לשמור על עסקים שהיו עוזבים אותנו – הם מחזיקים הרבה עובדים וזה חשוב.
אישרנו 2 תב"רים – כל אחד 2 מיליון
1)    תיקוני מדרכות ותשתית, עצים שהשורשים שלהם מרימים מדרכות – התחלנו לעבוד
2)    אחזקת מבני חינוך – נשדרג ישנים
הגן הלאומי מגדל צדק יצא לדרך. קיבל תקציב של מיליון לתכנון ועוד 10 מיליון להתחיל לעשות עבודות. מקווה שתוך שנתיים נסיים שלב א – מבצר, טיילת שמחברת ליהודה הלוי, מגרשי חנייה ואז יהיה אפשר לפתוח את המגדל באופן מסודר

נבחרנו לפיילוט אירופאי וקיבלנו 300 אלף ממשרד התשתיות הלאומי לתכנון אנרגטי  
לבקשתי יפתח סניף של משרד ההכנסה בראש העין ומשרד הפנים במועצה המקומית הישנה.
השיטור העירוני יצא לדרך ועד מאי כל השוטרים יתחילו לעבוד
קיבלנו 38 מיליון לחבר כביש גישה נוסף (סעיף 8) וכשתהיה ממשלה חדשה נוכל לדרוש להשלים את התקציב

נסיים השנה 2 מועדונים לנוער – נווה אפק ומעודה
בנייה של מועדון גמלאים בגבעת הסלעים
שיפוץ ושדרוג של מועדון מרכזי לגמלאים ותיקים (בית גמלאים)

תשתית תחבורה ותח"צ כולל נת"צ ומחלף על יהודה הלוי לכביש 444 ונת"צ על כביש 5. המכרז לתח"צ יצא לדרך. במסגרת הסכם הגג העבירו לתחבורה לשפר תשתיות מבחינת מספר קוים ותדירות וכו
קונסרבטוריון – נפתח והגענו להסכם עם המורים שכלל העלאת שכר אבל זה תיקון עוול
קולנוע – התחילה פעילות. המועצה לשימור אתרים אמורים להעביר הערכת תקציב לביסוס הבניין והחיזוק שלו. נגייס כסף גם מתורמים וגם מהתקציב כדי שנוכל להחזיר את הקולנוע לקדמותו
בית המורשת – הקצנו תקציב לתכנון (כולל איטום נזילות) מקווה שנקים מוזאון בינלאומי

** במהלך הנאום הזה חנוך עוז התנפל על סיגל על הפלייר שהיא הוציאה כאילו שמר"צ עשו הכל לבד (פעם אחרונה שאת מוציאה כזה, היא ענתה שתוציא כל שנה)

גזבר – התקציב מוגש, יש עדכון מוועדת כספים של הוצאות מ 2014 והוספת תקנים עבור מבנים חדשים ולכן הוגדלה הרזרבה מ 3 ל 4 מיליון. בנוסף החוק מחייב הגשת חוות דעת של הגזבר – ע"פ הערכות שלי יש כיסוי תקציבי לתקציב הנוכחי

חנוך עוז – רוצה להודות לכולם. התוספת לרווחה, מבין שיהיה עדכון תקציבי באמצע השנה, מגמה טובה. רוצה להודות לממשלת ישראל ברשות נתניהו על הכספים שהיא מעבירה

סיני – רוצה להודות לצוות המקצועי. 
קודם כל לא מתייחס למצגת שראינו הרגע וגם לא לעדכון מוועדת כספים שקיבלנו רק עכשיו בדקה ה 90 ולכן אני לא יכול להתייחס לזה. מתייחס לספר התקציב ומכתב של הגזבר.
ראיתי אוסף של נתונים כספיים אבל לא חזון עירוני, לוחות זמנים או תכנון עבודה שקשור לתקציב. ובמיוחד לפני מימוש הסכם הגג. רוב הפרויקטים שכתוב עליהם בספר התקציב זה פרויקטים מהעבר ואי אפשר להגדיר אותם כיעד חדש. חסר גם שקיפות בתקציב – רב הנסתר על הגלוי. וחושש מכספים שמוזרמים לגופים שלא פועלים במידת בקרה מספקת. ב 2014 היה 50 אלף להכנת חזון, אבל באתר החזון עדין בהכנה – פרטים בהמשך. לא ראיתי שום דבר שנותן כיוון למה היעדים המרכזיים של ראש העין. איך אתה נערך לקליטת תושבים חדשים ואיך אתה מתכנן לעלות איכות חיים של תושבים קיימים ? מה המדדים ? מה עושים בשביל אינטגרציה של השכונות החדשות והקיימות ? אתה לא מתכנן עם התקציב הזה לשפר איכות חיים.
בתקציב עצמו יש היקף מספרים שאמורים לקבל מהממשלה ב 2015 – לא ראיתי בחומר שהועבר. זה לא הוגש לחברי המועצה, וממין הראוי שיהיה, אני לא אמור לנחש כמה כספים אמורים לקבל. אם זה היה מונח לפתחנו אולי גם החשיבה שלנו לגבי התקציב הייתה שונה. גילינו את הנתונים האלה עכשיו מהמצגת. בנושא הפרויקטים המרכזיים – צריך לחדד את הדברים. אם אומרים שלב א' ראוי שנבין מה זה שלב א' ומה זה שלב ב', אם יש תכנון או תכנית.
אני רוצה להגיד לגזבר – עשית דבר אמיץ ונתת הערת אזהרה לראש העירייה וחברי המועצה שאם לא נשכיל לצמצם הוצאות ולהגדיל הכנסות נחזור לשנות ה 90 עם חשב מלווה וחובות. ה – 18 אלף יחידות דיור שהממשלה כפתה עלינו זה הסכם מסוכן.
בין 2013 ל 2015 גדלו המשרות בעירייה מ 712 ל 773 בפחות משנה וחצי וזה לאחר גדילה ב 2014 ואחוז הוצאות השכר עלה לעומת השנים האחרונות. הפער הוא 6 מיליון בין 2013 ל 2015 והמשמעות של זה היא 6 מיליון פחות לפעולות שאתם עושים.
(משהו קצר גם על הכנסות מתאגיד המים שאמור להסתדר)

אביבה – דברים שחסר – בשורה אסטרטגית במיוחד בחינוך. רוב התוספת הולכת לניהול עצמי ויש תוספת לניהול שוטף אבל הייתה צריכה להיות בשורה אסטרטגית לכל מחלקת החינוך שתכין לקליטה וגדילה משמעותית. חינוך זה המשאב המשמעותי ביותר והיה צריך לשים שם כסף – איך הולכים לעשות קפיצת מדרגה.
כמה נקודות ספציפיות: עידוד מנהיגות עירונית מ 2013 נשמט לגמרי – זה תקציב קטן, עידוד יזמות פדגוגית עבר למותנה, המון דברים היום במותנה כמו תגבור בגרות, אנגלית, מגמות בגין – מחול, תקשורת, רובוטיקה ויש ירידה של 50 אלף בפעולות נוער. ביובל ירד מוסיקה. צריך לתת על זה את הדעת, זו אכזבה.
נושא תקצוב מקום בלב – עלייה דרסטית – 800 אלף בתקצוב שוטף. הבטחת שתציג תכנית אב אסטרטגית איך הופכים לחברה עירונית. אסור לעשות שום פעולה לפני שרואים תכנית. אין שקיפות. אם זו חברה סוכנותית למה מעבירים כספים ? זה נושא מטריד
פעולות מעמד האישה, עיר ידידותית לנשים – החזירו את הסכום שירד אבל במותנה
העשרה והעצמה של עובדי עירייה: 2014 היה 200 אלף וב 2015 יש 100 אלף מותנה. צריך להשקיע בעובדים כדי שישרתו את התושבים במיוחד לקראת הגידול בעיר.
בית מורשת יהדות תימן – יש תוספת של משרה וחצי, על מה ?
ניקיון מבני עירייה יש עלייה גדולה שצריך להבין למה
תנועה ותחבורה – מורידים 400 אלף דווקא עכשיו ?
יש גם את נושא ניקיון הרחובות וחזות העיר יש ירידה דרמטית לעומת 2014 – 700 אלף שח ובתחזוקה וגינון ירידה של 800 אלף שח (הגזבר ענה שזה טקטי בלבד ונמצא ברזרבה התקציבית ובעצם נשאר כמו בשנה שעברה)
אגף שפ"ע יש עלייה של יותר מ 5 מיליון מ 2013 בפינוי אשפה וגזם (גזבר ענה שזה אותו סכום מ 2014 יש עלייה של מיליון מותנה כי יש עלייה בשיעור ההיטל אבל אין באמת עלייה. היה מכרז חדש אבל הקבלן מקבל את אותו הסכום).
ועדה לתכנון ובנייה לעומת מנהלת השכונות. הייתי רוצה לקבל הסבר על פעולת המנהלת. מה חלוקת העבודה מול אגף ההנדסה ? מי מפקח ? איפה אפשר לראות תקציב ? בפרויקט איילה אין תשתיות למרות שהמבנים מוכנים לאכלוס

סיני – מלגות לסטודנטים – אני רוצה לברך... מהמיליון שהוקצע ב 2014 כמה הועבר ? (גזבר: ב 2014 לא חילקנו. ב 2015 לפי הבקשות כ 300 אלף) ב 2014 זה לא התבסס על עבודת מטה והכסף יכול היה ללכת למקומות אחרים
מנהלת השכונות, צריך לחדד, אתם אומרים שתציגו לנו הכל אבל איפה התקציב ? מי מנהל ? איך מתנהל ? מי מפקח ? מי מחברי המועצה מנהל ? (הגזבר אמר שהתקציב בתב"רים) זה אמורפי ? יש אנשים קבועים עם הוצאות ? איך היא מתנהלת ? מבקש שתציגו איך זה עובד
מאוד חסר לי נושא מערך הפעילות בשכונות. צריך לברך שיש ועדי שכונות. הייתי רוצה לראות ביטוי של תקצוב – יש אפס היה צריך לעודד פעילות כדי שיוכלו לעשות משהו (עומר רצון אמר שזה קיים בתקציב)

עוזי -  חבל שלא ראינו במצגת נתונים לעומת 2014. בתקציב 2014 היו לי 2 תנאים:
1)    נושא הפיקוח שעובדי עירייה לא יעבדו בשבת. פנו אלי כמה אנשים שרצו להצטרף ואמרו להם שזה לא מתאים להם כי זה בשבת. וזה בניגוד להבטחה שקיבלתי.
2)    נושא המרתף – הפרה של הסכם הרוטציה אבל אדמוני נתן לזה כסת"ח. ראש העין מפירה את הסטטוס קוו.
בעניין המלגות לסטודנטים, ביקשתי שחרדים יקבלו מלגות וראש העירייה הסכים אבל לפני מספר חודשים הכניסו קריטריון של יוצאי צבא. מלמד אמר לי שזה מסובך ואין הרבה כסף ושניתן לציבור החרדי בנפרד. (מלמד – ההבטחה עומדת בעינה ותתקיים) לענייננו מתוך המיליון רק 300 אלף יתממש וזה אומר שיש פה רזרבה תקציבית וראש העירייה לא מצא לנכון להעביר לציבור החרדי.
בנושא ספר התקציב גיליתי מספר דברים: התקציב גדל מ 2014 אבל מספר הפעולות ירדו כאשר שכר העובדים ועבודות קבלן עתידיות גדל וזה מוזר. בדר"כ כשמביאים עובדים לאישור אני בעד מעיון עמוק בדר"כ פעולות גדלות פועל יוצא מספר העובדים גדל. ופה שכר עובדים ועובדים גדל ופעולות ירדו.
יש רעה חולה בספר התקציב – שונות. פעם היה 700 אלף היום עלינו ליגה. ויש גם הוצאות אחרות – 156 אלף ועוד חד פעמי. שונות – מיליון 158 אלף. באחד מבתי הספר ראיתי שונות 200 אלף.  אם זה פעולות תפרטו מה הפעולות – צריך שקיפות
בנושא המצגת, חוץ מנושא האמפי שום עשייה ממשית בשכונות הקיימות. איזו התחדשות עירונית, כביש, מדרכות – לא מצאתי

עומר רצון – שמח שלא מאשרים תקציב דו שנתי. לאן אנחנו צועדים והולכים לקראת 2016, אם מזהים בעיות אפשר לעבוד על פתרונות. צריך למצוא אפשרויות הכנסה נוספות. רואים בסוף שוב מכת ארנונה – בסוף מעמיסים על התושב. יש זמן וצריך לנסות למצוא פתרונות. צריך למצוא התייעלות ראויה בחברה הכלכלית וכו'. שמח שבמאי יהיה מקצה שיפורים. כשנדע גם איך הממשלה מתעדפת – אולי נוכל להשיג עוד כסף. ניהול מערכות אולי יביא לחיסכון. רוצה שהחברה הכלכלית תביא ערך מוסף. בסוף צריך להעמיד את עצמנו במדד מסוים כי הנטל רק יעלה. מקבל שב 2016 נהיה במצב יותר קשה וצריך להכין היום גלגל הצלה – צוות מקצועי
בנושא מלגות לציבור החרדי – אני חשבתי שלא נכון לקטלג וצריך מלגות לכל התושבים שוויוני, משום מה עשינו הפרדה. בטוח שיינתן מענה, מקווה שעד מאי 2015.
כדורסל – סימפטום. לא חושב שרשות מקומית צריכה להפעיל ליגה או לתת חופשת מחלה מכספי ציבור
מברך על השיטור הקהילתי, לגבי דוחות בשבת – מאמין שיגאל יעשה את הבדיקה

סיגל – רוצה להתייחס לכמה דברים. זה לא סוד שהתקציב קשה וב - 2016 יהיה יותר מורכב. יחד עם זאת תקציב החינוך והנוער לא נפגע. התקציבים המותנים שישנם ישוחררו במאי, כמו שנעשה בתקציבים קודמים. פעילות בתי הספר לא תפגע לחלוטין. יחד עם זאת – מעבדות בגין – כדי שלמנהלת בית הספר יהיה יותר קל ולבקשתה לקחנו את כל סעיפי התקציב שחולקו לפי מגמות ואיחדנו לתקציב אחד. וחלק מותנה אבל לא באמת, הכל ישוחרר. יש גם תב"ר של 10 מיליון לשיפוצי קיץ. מכל התקציב 35% זה לחינוך וזה לא דבר של מה בכך. (חנוך – 2/3 זה ממשלתי) לשאלתה של אביבה, מה הבשורה. אמנם זה לא מתבטא בתקציב, אבל האגף נערך באינטנסיביות רבה. מבחינת מבנה ארגוני חדש, נעשה מתוך ראייה איך הולכים לקבל תושבים חדשים, איזה שירותים נצטרך לתת להם, עובדים להביא תקציבים מבחוץ ונראה את זה בשנת הלימודים. לא להכל צריך כסף והעבודה נעשית. אני בטוחה שנצטרך תקציבים וכשתהיה תכנית נבוא ונבקש, זה גם חלק מהתרעננות. רוצים לעבוד על רצף חינוכי מהבוקר עד הערב. תהיה תכנית ונבוא במאי וננסה לאשר ולכן זה בהדרגתיות, כל דבר בעתו. 

עומר שכטר -  ב 2014 מחלקת נוער וצעירים נפתחה – לא היה קודם והיום יש פעילות, מנהיגות, הכוונה. זה תחום בחיתולים. וזה הישג שיש היום. (עומר רצון – זה היה כבר זה לא חדש) השנה צפוי להיפתח מועדון צעירים ראשון – מועדון הנוער בוותיקה. גם מבחינת הדברים שעברו למותנה, זה נכון אבל חלק מהתקציב השוטף

אביאני – היריעה צרה ואין תקציב להכל, במצב הנוכחי צריך להגיד שאפו

רזי – התקציב זה אמירה, ראוי שהאופוזיציה תציע הצעה חלופית לא רק תגיד מה רע. יש סדר עדיפויות כי אין להכל ואין ברירה

מנכ"ל – הפער בין 2014 ל 2015 מבחינת כוח אדם זה 16 איש ש 11 מתוכם זה חינוך. 43 זה אנשים שמפטרים ומגייסים מחדש. אין עבודה בשבת, אין סיבה בעולם וזה נאמר חד משמעית. רק מי שמבקש שאין לו פרנסה ורוצה לעבוד. תקציב פיתוח – יש 2 מיליון מעבר לקיים ועוד 2 לתשתית. תקציב 2016 יש תקציב בזכות תמריץ רשויות מקומיות וזה הציל את העיר. אבל בהחלט עיר שלא העלתה שנתיים ארנונה עם תקציב כזה מאוד יפה, ותודה לכולם

בן משה – להבהרה בקשר למלגות סטודנטים לצערי לא הצטרפו כי דרש עבודה קהילתית

סיני – הצעה נגדית – האופוזיציה יכולה להעלות את מסגרת התקציב בגדר הסביר
1)    ראש העירייה יגיש תוך 14 יום את חוקיות העברת כספים למקום בלב ורק אם יעבירו מידע על אנשים ששכרו ותעמוד בכל כללי השקיפות
2)    תוך חודש פירוט על מנהלת השכונות
3)    יבוצעו התיקונים הבאים בתקציב 2015
-        25 אלף לעיר ידידותית לנשים לא מותנה
-        הפחתת 187 אלף מיום העצמאות – שיחזור להיות מה שהיה ב 2014
-        תרבות תורנית 185 אלף לא מותנה
-        500 אלף ניקוי רחובות ממותנה לשוטף, ירד מ 2013 ומה שנשאר בלתי אפשרי
-         יזמות חינוך פדגוגית להחזיר 82 ממותנה ללא מותנה כמו ב 2014
-        מחשוב 100 אלף להחזיר ממותנה ללא מותנה
-        חיזוק בגרויות, תגבור... + 40 אלף והחזרה ללא מותנה
-        מזמורי תימן החזרת 20 אלף שהורידו להם
-        תוספת 50 אלף לפעילות נוער בשבזי
4)    הקמת קרן סיוע הלוואות עירוני לזוגות שרוכשים דירה – ייעוץ משפטי, חתימת חוזה ומס רכישב וכו עד 25 אלף. הלוואה ללא ריבית (גזבר אמר שאסור לרשות לתת הלוואות, סיני אמר אז כמו מלגות לסטודנטים) בשנה אפשר לעזור ל 100 זוגות. אם לא חוקי אפשר לקבל חוות דעת מקצועית ולקבוע קריטריונים.
עומר רצון: אשמח לדעת אם חוקי או לא

בן משה: זוגות צעירים חשוב לכולנו אבל תזכור שהציבור שיושב כאן אינטיליגנטי ובשנים שהיית יש חור שחור. הסוגייה תבדק ואם כן נשמח לעשות בלי קשר

יועצת משפטית: לכל הצעה צריך חוות דעת של הגזבר שתהיה ברת ביצוע ומאוזנת

בן משה: 2016 יהיה יותר קשה וצריך לשמור כסף. אי אפשר סתם לעלות הצעות פופוליסטיות

חנוך עוז: יש בעיות קשות יותר מלתת כסף לדירות יש אנשים בלי מים

תקציב 2015 עלה להצבעה: כולם בעד חוץ מאביבה וסיני שהתנגדו ועוזי שנמנע
ההצעה של סיני – כולם התנגדו חוץ מאביבה וסיני ועוזי שאמר שכן אם חוקי