ישיבת מועצה 28.7.14


מעמד המתנ"ס / סוכנות

ראש העירייה הודיע כי בשל התפתחויות בנושא, הדיון יתקיים במועד מאוחר יותר ומבקש את התנצלותה של חברת המועצה אביבה שקד (שביקשה לקיים את הדיון).
כמו כן, הוא עדכן כי:
- עובדי המתנ"ס לא נפגעו ולא יפגעו
- הפעילות השוטפת ממשיכה
- בעקבות פניה למתנ"ס, האחרונים הסכימו להמשיך במשך 3 חודשים מתן שירותים נלווים, עד להקמת תשתית חדשה למתנ"ס. 
- ישנה התפתחות עם חשד לפלילים והוגשה תלונה במשטרה (לא פרט כנגד מי ומהות התלונה).

שינויים בהרכב דירקטוריון עמותה לשירותים חברתיים
המועצה אישרה פה אחד את המינויים החדשים:
1) חנוך עוז במקום נתי אחרק
2) עומר רצון במקום ...
3) יגאל ינאי במקום אירית נתן 
4) ד"ר נגיסט מנגשה במקום אבי קמינסקי 

תבחינים למתן תמיכות שנת 2015
מנכ"ל העירייה עדכן שהנושא יוצג בתחילת ספטמבר ע"י היועצת המשפטית ובינתיים התבקשו חברי המועצה להעביר הערותיהם והתייחסויותיהם לטיוטא שהועברה אליהם

סקירה על תחבורה ציבורית

ראש העירייה - מה שיציג עמית (- מנהל מדור תחבורה ציבורית) זו תוצאה של תהליך שנמשך למעלה מחצי שנה שבמסגרתו השתתפו גם נציגי ציבור בדיונים השונים וגם תושבים. נעשו דיונים פנימיים עם גורמים במשרד התחבורה ברמות שונות כולל שר התחבורה, ו – 3 פגישות עם מנהל רשות התחבורה. אנחנו מדברים פה ספציפית על תחבורה ציבורית, כי תחבורה בכלל כולל מחלפים, תשתיות, שבילי אופניים וכו'. בינתיים אושר לנו מה שביקשנו אבל בטווח הארוך לקראת המכרז יש לנו הבטחה שדברים שביקשנו יכנסו ויש לזה השפעה ל 10 שנים קדימה.
עמית רז מעביר את השרביט לעמירם סטרולוב (יועץ חיצוני לעירייה) - זה קונספט חדש בארץ – גיבוש תכנית אב לתחבורה. הסיבה – מהניתוח שעשינו ראש העין לא תוכל לתפקד, והעיר תיפול או תקום על תחבורה ציבורית. עשינו מהפך שלם והתחלנו לגבש קונספט של תח"צ. עזר שיש תכנית כבישים בשכונות החדשות. מה שלא טופל ולא היה בתודעה – טיפול בקונספט כולל. בנינו צוות מקצועי עם בדיקות עומק ומחקרים והיו הפתעות. עצם זה שעמית פה מראה על סדר עדיפויות. מיפינו ביקושים, יש פה כמעט הכל. סגרנו פער גדול מאוד מול משרד התחבורה. עצרנו את התהליך והמכרז שרצה ללכת לקונספט הקודם. אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים והדבקנו את הפער. מדהים שהולכים אתנו משרד השיכון והתחבורה, בוועדות וכו'.
התכנית תעשה בשלבים. מדברים עד שנת 2020, 2030. אבל בעיקר בשנים הקרובות, שנה וחצי, 5 שנים קרובות. ניסחנו תחזית ל – 15 שנה. אנחנו רוצים שתושבים לא יקנו רכב פרטי ושיתרגלו לנסוע באוטובוס. (מראה על מפה) איפה נחוץ שיפור ? רואים שדרוש שיפור בכל מקום, וזה על תחבורה בתוך העיר, ויש תכנית דומה לתחבורה מחוץ לעיר. התחבורה החוצה (אל מחוץ לעיר) - זה כשל אחד גדול.
כ – 2/3 מהתושבים דיווחו כי היו נוטים להשתמש בתחבורה ציבורית אם וכאשר הירא תשופר. רמת המינוע בראש העין יחסית לערים בגודל שלה – זה בראש הרשימה.
הישגים מהשנה האחרונה: 
1) שירות שאטל מהרכבת לפארק תעשייה אפק - יש ביקוש, נתון שמראה שכשיש תח"צ טובה, אז הציבור מעדיף תחבורה ציבורית על-פני רכבים פרטיים
2) תכנית להעדפת תח"צ דרך מחלף אבן העזר
3) קוצר זמן ההמתנה להגיע לרכבת. היו הרבה תלונות. קוצר משמעותית זמן ההמתנה לקווים 1,2. 
4) ניסינו לפרסם את קווי התלמידים בקרב ההורים. כי התושבים לא יודעים על זה. והם גם יעברו שיפורים לקראת שנת הלימודים הבאה. מבוצע בתיאום עם מועצת תלמידים.
5) התאמנו את מוקד 106 לקבלת תלונות על תח"צ וזה נותן לנו מערכת תומכת לקבלת החלטות 
6) הוסכם על הפעלת קו ישיר מהיר לת"א, כבר אחרי החגים, עוד השנה דרך כביש "מכבית" 471 ישירות לת"א לעזריאלי. מתוכננת תדירות בשעות השיא והמטרה היא לשדרג משמעותית את הקישור לת"א. הקו יפעל לאורך כל שעות היום

לפני חצי שנה, אף אחד (במשרד התחבורה) לא רצה לדבר אתנו. לא הבינו את הראש. היום זה כבר מתוקצב ועובדים על תכנון. אושרו כל התקציבים. פתאום במשרד השיכון ובוועדות נשתל להם בראש ונתנו הוראה עוד לפני שביקשנו.
נציג בקרוב תכניות לטווח ארוך. 

עמית רז – ממשיך להציג – מוצגת כאן תכנית שנבנתה במשך שנה וחצי.
דרשנו להכניס את קו 3 גם לרחוב הא' באייר, קו המגיע לאזור פארק תעשיה אפק ; הוספנו בקו 27 עוד 2 נסיעות בלילה (לטובת הצעירים);
נעבור בקצרה על עקרונות החשיבה שמובילים אותנו:
1) לא לחכות לביקושים שייווצרו
2) לבנות מערכת אמינה כי כל עוד לא תהיה לא ישתמשו בה
3) תוספת קוים ליעדים חדשים ובתדירות
אנחנו מקדמים: 
- קווים מהירים לפ"ת להזין באופן ישיר את קריית אריה ומטלון. שלא ייסעו דרך כל פ"ת
- הגשנו בקשה לשני קוים מהירים דרך 471 
- תחבורה ציבורית פנימית – היום בעיר לא נהנים ממערכת פנימית, יש רק קוים החוצה. ביקשנו קוים נוספים
- הגעה ישירה יותר לרכבת
- נתיבי העדפת תח"צ בעורקים הראשיים
- המכרז כולל גם בכסף קליטה של תושבים
- המטרה לחבר מתחמים בצורה מהירה לכל היעדים האטרקטיביים
- נת"צ – נתיבי תחבורה ציבורית אישרו לכביש 5. צריך גם ל 444 ו 471 ועל הכביש העורקי דרך מס' 10. צריך להרחיב עם 3 נתיבים לכל כיוון. 

להערתו של חבר המועצה חנוך עוז - יש גם מיניבוסים בוותיקה והאוטובוסים הגדולים זה לפ"ת כי יש ביקוש.
לעניין שבילי אופניים, שהופך להיות כלי תחבורה מרכזי. במתחמים החדשים הורנו למפות את השבילים הקיימים וביקשנו לראות רציפות בין השבילים. והורדנו הוראות איפה שאפשר לאפשר רציפות כדי שיהיה כלי תחבורה לגיטימי. אני רוצה לסכם נעשתה עבודה אדירה בשנה וחצי האחרונות. לתושבים יש הרבה במה להיות גאים צריך להיות גאים שיש תפקיד כזה בכלל. ועדין יש הרבה מאוד עבודה. זה מאבק לא פשוט.

בהתייחס לשאלותיהם של חנוך עוז ועוזי אשוואל לגבי שיפורים עכשווים: 
קישור לת"א אחרי החגים יהיה קו בתדירות גבוהה 
קו 27 הוספנו נסיעות
התאמנו את הקווים לרכבת כדי שלא יחכו הרבה
לגבי צפיפות גבוהה בקווים 1,3 קיבלנו הבטחה שבספטמבר בשעות השיא יהיו אוטובוסים במקום מיניבוסים
מקדמים מערך הסעות לתלמידים כדי להסיר עומס מקווי החוץ ולהפחית צפיפות.

אריה גלברג, מהנדס העירייה – הציג את המחלף החדש מזרחית ליער ראש העין על כביש 5. מחלף האמור לחבר בין כביש 5 לכביש 10 (הכביש האורכי) וכן את הכניסה הנוספת לאזור תעשיה אפק. טען שקיים אישור תקציבי, נבחר קבלן וצפי לסיום – תוך 24 חודש.

הערות חברי מועצה:

אביבה שקד: מפרגנת על קיום הדיון ועל בעל התפקיד שמאייש. אבל למרות ההבטחה של קונספט חדש זה מרגיש יותר כמו תוספת ולא מהפכה. צריך להגיע לגלילות, לבר אילן, לבקו"ם. צריך לחשוב לא רק על פ"ת ות"א. אין רכבת קלה וצריך לדרוש שנהיה חלק. הסיפור של שיתוף ציבור – אני יודעת שבוועדה היו נציגי ציבור, אך לכך לא קוראים: "שיתוף ציבור". 
גם סקר לדעתה, אינו מהווה שיתוף ציבור. צריך גם להוסיף השגות והבטחות להסכם גג בצורה יותר מסודרת. ומוגדר לפחות עם לוח זמנים, למרות שאושר.

רזיאל אחרק – הדיון הזה הוא פונקציה של מאבק שהתחיל לפני 3 שנים. (נותן קרדיט לשרי סלע וליעל קצנשטיין). ראש העירייה הקודם לא רצה לטפל בנושא זה. לעמית: עשית עבודה נפלאה. יש עוד הרבה מה לעשות. יש לי הרבה ביקורת. צריך אוטובוסים קטנים עם אפשר בגלל זיהום ורעש. ויש מועדון נוער אחד בראש העין – המרתף. זה במרחק של ק"מ ואין לי איך לשלוח את הילדה. מי יחזיר אותה ב 2 בלילה ? זה טוב החשיבה החוצה אבל צריך לחשוב גם פנימה. מועדון המרתף צריך מענה במיוחד בקיץ. וגם מקומות מרכזיים אחרים כמו הקונסרבטוריון והמתנ"ס. צריך גם תחבורה הפוכה משם לשכונות. לא יתכן שהורים צריכים להישאר ערים כדי להחזיר אותם. ויש גם שאלה של אם יוצרים קוים חדשים אם לא יגרום לקיימים להיות מדוללים.
מפנה את תשומת לבם של עובדי המקצוע לצורך ב- עריכת מדדים לבדיקות ברגע שדברים נכנסים לשימוש ? צריך למשל כל חצי שנה סקר מקומי לבדוק שביעות רצון ולשפר
עוזי אשוואל – מבקש לוודא שלא העירייה היא הנושאת בהוצאות הכנת התשתיות. טוען, שהתכנית שהוצגה אינה מעניינת אותו בשלב הזה. חשוב לו בלבד להתייחס לתכנון לגבי האוכלוסייה הקיימת. 

עומר רצון - נקודות מרכזיות לדעתו:
1) נגישות לתחנות אוטובוס. צריך לחשוב על מרחקי הליכה ולנתח צירים מרכזיים
2) לצאת מהמצב הנוכחי של 40 דקות נסיעה בתוך ראש העין
3) נמאס להיות תחת המטרייה של פ"ת בכל התכנונים. יש עוד יעדים חשובים כמו הרצליה פיתוח, רמת אביב, בר אילן ודי ללכת דרך פ"ת
צריך לדאוג שלא יהיו תחנות ביניים על כבישים ראשיים בגלל חטיפות. שיהיו תחנות בתוך שבזי איפה שמואר ושהאוטובוס יכנס לשבזי ויצא.

סיגל שינמן – מתעניינת בתחנת רכבת קלה בתוך העיר.
יעקב אדמוני – צומת תחנת הדלק – אין שם תחנה. צריך מכיוון ירושלים. מבקשים כבר שנים רבות.
כמו כן, חיבור מרה"ע לאלעד צריך להוסיף. ראש העירייה של אלעד שלח מכתב וביקש ואמרו לו שכן, אולי גם אנחנו צריכים לבקש.

חנוך עוז - צריך להחליף מיניבוסים במקום האוטובוסים הגדולים – זה מיושן. 

בנגה בית אור – שינינו תפיסה. מהפך תפיסתי. קודם תכנון תחבורה ציבורית. רוצה להודות לעבודה של עמירם ועמית. מה שהוצג פה זה דרישות מידיות. זה עוד לא נגמר והעבודה ממשיכה. יוצג תכנית לטווח ארוך בעתיד גם לראש העיר וגם למועצה 

סיכום – ראש העירייה – 
1) ראש העין לא נמצאת במפת הרכבת הקלה. כפר סבא, יהוד, לדוגמא, לעומתה – כן. דיברנו בנושא עם שר התחבורה. אמר שישקול. 
2) קו רכבת לאריאל. ראש העירייה בונה על האדג'נדה של שר התחבורה, שכמו שקידם את הרכבת לדימונה, הוא יקדם את תכנון זה ישרת גם אותנו ויעבור דרך אזור התעשייה החדש. 
3) קיבלנו אישור לתכנון אוטובוס מפרקי שיכנס ויעבור בצירים ראשיים של העיר ויש תקצוב לתכנן את זה.
4) בכביש 10, הכביש האורכי, שאמור לחצות את העיר, יהיו נתיבי תח"צ כך שלא יהיו עיכובים בנסיעה
5) יש על הפרק גם נושא של "חנה וסע" – לא פורט ע"י עמית / עמירם.
6) המשך ביצוע ציר אופניים המחבר בין בני ברק לירקון, שיתחבר גם לראש העין מתחת לכביש 6. אנחנו כבר בתכנון לחבר בין נחל רבה שיעבור מתחת לגשר ויתחבר למקורות הירקון כל שיהיה דרך באופניים או ברגל עד הטיילת בת"א.
7) ביקשנו קווים שיחברו את רה"ע ליעדים נוספים כמו הוד השרון, רמת השרון, רעננה וכפר סבא ולא אישרו לנו בשלב הזה. אני מקווה שבמסגרת המשא ומתן שלנו למכרז נעמוד על כך. 
8) המנהל החדש של רשות התחבורה אמר לנו וסיכם עם משרד התחבורה לקחת את ראש העין כמודל לתח"צ. והוא מנהל מלחמה פנימית ואמר לצוות שלו במפורש שכל מה שחוסכים בקריית אונו יעבור לראש העין.
9) לשר התחבורה יש אוזן קשבת רצינית לענייני ראש העין
10) חולק על העמדה של שרי סלע, שטוענת לדעתו שנושא התחבורה הציבורית ממוסמס.